Tak tu máme zase volby, ty 4 roky sledování důsledků voleb minulých, trocha vhledu dovnitř, oči navrch hlavy, naštvanost, rezignace, apatie... naštěstí je vše ve vlnách, cyklí se a teď zrovna mi přijde trocha naděje na dohled, tak si říkám, že nesmíme hned podléhat autocenzuře, mlčet a kroutit hlavou, je to málo. A tak zkusím zase přidat pár slov k dobrému.

Mnoho bych dnes na předchozí úvaze nezměnil, snad jen poslední 2 odstavce, tam už to vidím malinko jinak. Současně moc děkuji za předchozí příspěvek Michalu H. a s potěšením konstatuji, že podobné snahy se již dějí, má na tomto zájem čím dál větší množství lidí a tak se objevují iniciativy, kde se na systémech, které by se daly označit jako "kruhy" nebo "buňky" pracuje.

Ale zpátky k tomu, o čem jsou tyto volby. Jsou proklamovány jako jednokolové přímé, ale je to tak opravdu? Zkusme trošku zaostřit na detail - v prvním kole probíhají vnitrostranické pře spolu s marketingem směrem k voličům (zde technicky - kdo má větší rozpočet, má větší dosah, je více viděn a i špatná reklama je pořád reklama), v druhém kole pak se účastní sami voliči a vybírají si z vítězných jmen z kola prvního (trošku jak věci na krámě v regále, zároveň zde dojde k předání hlasu, no... ne, dneska na to obrazně koukat raději nebudeme) a pak konečně, po volbách formálních, dojde ke kolu dalšímu - počítání, taktizování, koalicím, dohodám a různým posunům. Až nyní dostáváme finální výsledek. Reálně tedy takového volby vidím jako tříkolové a nepřímé. Zažil jsem a vidím to i prostoru komunálních voleb. Iluze stranou.

Vybírám několik zajímavých myšlenek z pozvánky na srpnový seminář Potulné univerzity přírody na téma

"Od antropocénu k symbiocénu aneb cesty k civilizaci, která podporuje život"

od konceptu udržitelnosti, který sleduje pouhé zmírňování negativ, se musíme posunout k novému regenerativnímu paradigmatu, postavenému na jasné optimalizaci pozitiv, kdy vše, co budeme dělat, bude mít čistý pozitivní vliv na život všeho živého kolem nás. Potřebujeme nastartovat takový rozvoj, který bude podporovat rozkvět veškerého života.

Na semináři se seznámíme s perspektivami takovéto proměny, jak ji líčí zmíněná Freya Mathews, která předložila dosud nejpropracovanější představu ekologické civilizace, americký filosof Jeremy Lent, australský filosof Glenn Albrecht, britský pedagog a kulturní aktivista Christian Wahl, britský architekt Michael Pawlyn, australská krajinářská architekta Julie Watsonová nebo vynikající britská ekonomka Kate Raworthová.

Řada předních myslitelů dnes zkoumá možnosti transformace současné neudržitelné civilizace, respektive navrhuje vytvořit civilizaci novou, která by vyrůstala z komplexní koexistence lidí s přírodním světem a která by slovy současné přední environmentální filosofky Freyi Mathews, hlavní lektorky našeho semináře, „na všech úrovních sloužila biosféře a podporovala ji“. Tito vizionáři rozvíjejí představu ekologické společnosti, založené „na soužití ke vzájemnému prospěchu“ (Glenn Albrecht); přicházejí s návrhy, jak současnou nefunkční a destruktivní mytologii pokroku, založenou na myšlence exploatace světa a bezbřehého hromadění bohatství, nahradit novou regenerativní mytologií symbiózy – koevoluční spoluprací lidí s více než lidským světem.

„Ekologická civilizace by byla založena především na všezahrnující symbióze mezi lidskou společností a přírodou. Lidská činnost by nebyla organizována pouze tak, aby se zabránilo poškozování živé Země, ale aby se aktivně obnovovalo a udržovalo její zdraví. Ekologická civilizace jako taková by mohla lidstvo a nelidskou přírodu nasměrovat na nekonečně dlouhé období rozkvětu – symbiocén.“

Jeremy LENT

převzato ze stránky https://potulnauniverzita.cz/aktivity/od-antropocenu-k-symbiocenu-aneb-cesty-k-civilizaci-ktera-podporuje-zivot/

seminář se koná 12. až 18. srpna 2024 v Praze na Toulcově dvoře

hnutí směrem k přírodě a přirozenosti


Geneze pojmu a hnutí solarpunk

Solarpunk se skládá ze dvou slov. Solar (tedy vztahující se ke slunci) a punk (jako rozšířené hnutí podporující vlastní životní filozofii a životní styl).

V astrologii slunce představuje energii dávání, optimismu, pohody, štěstí a našeho skutečného autentického vyjádření a poslání. Na rozdíl od slunce pak měsíc představuje energii přijímání, našeho ega, programování mysli a navyklých vzorců pocházejících z naší rodiny, společnosti a dalších vlivů, které formují náš charakter a naše podvědomí a intuici. Tuto měsíční energii (jako pouhý odraz skutečného slunečního světla) je třeba integrovat, abychom pochopili náš skutečný potenciál.

Podobně slovo punk znamená osobní a jedinečné vyjádření našeho autentického já v kontaktu s naší pravou lidskou přirozeností. Je to hnutí, jehož hlavním rysem je usilování o přirozenost cítění a projevu, a zároveň skepse vůči společenským normám, postojům a slibům, které mají kořeny v neporozumění naší reality. Punk usiluje o pochopení toho, jak věci skutečně jsou, a ne jak je zobrazují ideologie, teorie, instituce nebo jiné společenské systémy.

Spojíme-li obě výše uvedená slova dohromady, můžeme solarpunk definovat jako optimistické společenské hnutí lidí, kteří chápou, že jedinou cestou vpřed je vytvoření světa, který je v jádru tvůrčí a regenerativní, v souladu s pravou vnitřní podstatou lidí a funkčními principy přírodních ekosystémů a planety. Je založen na hodnotách dostatku, post-hierarchie, post-kapitalismu a post-konzumerismu, kde lidstvo vnímá samo sebe jako součást přírody.

Blíží se opět doba, kdy mnozí mladší z nás budou "muset" udělat radikálnější změnu v životě - v tom, kde a s kým budou trávit svůj bdělý čas, podstatnou část bílého dne. Nezdá se to, ale řeč je o institucionálním pojmu "vzdělávání". Cest může být mnoho, ne každá je pro každého, jde si i vybrat ne úplně dobře, ale hlavní asi bude, dokázat si to vyladit - je lépe změnit směr, než se trápit. A je jedno, ve které třídě /božínku, to je zase pojem, "třída".../ a na jaké úrovni vzdělávacího systému to je. Může to být situace nelehká, často zbytečně podléháme tlaku okolí a to dokáže hodně zamíchat s kartami a rozkolísat i jindy stabilně plující rodiny. Ale to nejdůležitější, rodičové, ten nejdůležitější hlas mají ti vzdělávaní, mysleme na to. A teď už dost řečí, obrovské díky patří tvůrcům dokumentu, všem zúčastněným a hlavně všem, kteří mají vůli jít svou cestou, pojďme na film :)

Máte-li cokoli k tématu, chcete-li doplnit něco, co zde nezaznělo, kupříkladu jaké jsou větší možnosti na středoškolské úrovni, budeme rádi za každý podnět, za každý řádek na nově vznikajícím prostoru PermaForum.cz (je na něm stále ještě "trošku" práce :), hlavně co do obsahu). Diskuzi k tomuto článku najdete zde:

https://permaforum.cz/zakladni-stredoskolske-13/svobodne-deti-dokument-o-svobode-ve-vzdelavani-2.html

 

Milí přátelé,
dne 18.12 jsme se v Katovicích účastnili moc pěkného setkání lidí, kteří se snaží se současnou situací něco dělat. Zúčastnil se i Jan Konfršt a rozhodli jsme se publikovat všechna jeho Zamyšlení z této nelehké doby. Snad to pro vás bude také podnětné a lehké k pochopení, oč tu vlastně běží.

Zamyšlení č. 1-4 si můžete přečíst tady.

Infernits

Tento web využívá pro svoji funkci cookies. Dalším používáním webu s jejich využitím souhlasíte. Další informace a pravidla jsou uvedeny zde. Informace o ochraně osobních údajů jsou uvedeny zde.

Provozovatel systému ani redakce nenese žádnou zodpovědnost za články, obsah článků, komentářů ke článkům a diskuse ve Fóru, které vyjadřují názory autorů a nemusí se vždy shodovat s názorem redakce či provozovatele.
Odpovědnost za obsah příspěvků nesou vždy jejich autoři.